tiistai 20. elokuuta 2013

Hei Kotiväki!

Lomailut ovat päättyneet ja olemme jo hyvää vauhtia yhteisellä oppimisen taipaleella.

Tänä lukuvuonna painotamme opetussuunnitelman aihekokonaisuutta Viestintä ja mediataito.
Viestintä ja mediataito –aihekokonaisuuden päämääränä on kehittää ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja, edistää median aseman ja merkityksen ymmärtämistä sekä kehittää median käyttötaitoja. Viestintätaidoista painotetaan osallistuvaa, vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä viestintää. Mediataitoja tulee harjoitella sekä viestien vastaanottajana että tuottajana.

Tavoitteena on, että oppilas oppii ilmaisemaan itseään monipuolisesti ja vastuullisesti sekä tulkitsemaan muiden viestintää, kehittämään tiedonhallintataitojaan, suhtautumaan kriittisesti median välittämiin sisältöihin, tuottamaan ja välittämään viestejä ja käyttämään mediaa tarkoituksenmukaisesti. Lisäksi oppilas oppii käyttämään viestinnän ja median välineitä sekä tiedonhankinnassa ja –välittämisessä että erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Viestintä ja mediataito –teeman kautta jatkamme yhteistyötämme myös Rahulan koulun kanssa.
Teemaan liittyen järjestämme mm. Rahulan ja Rämälän koululaisten välisen mediavisailun kevätlukukauden puolella, valmistamme luokkalehdet ja vaihdamme tuotoksiamme Rahulan koulun kanssa. Osallistumme myös valtakunnallisiin sanomalehti- ja aikakauslehtiviikkoihin. Aihekokonaisuus liittyy luontevasti myös eri oppiaineiden sisältöihin sekä näkyy kuluvana lukuvuonna myös oppilaskuntatoiminnassa.

Lukuvuoden yhtenä tavoitteena onkin oppilaskuntatoiminnan kehittäminen.
Oppilaskuntatoiminnan tavoitteet:
1) Luoda oppilaille mahdollisuudet vaikuttamiseen ja vastuun kantamiseen koulun yhteisistä asioista.
2) Vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä sekä luokan yhteisöllistä toimintakulttuuria.
3) Tukea oppilaiden mahdollisuutta osallistua yhteisiä asioita koskevaan keskusteluun.

Rämälän koulun oppilastoimikuntaan oppilaat valitsevat edustajansa luokka-asteilta 1-6.
Koulumme oppilastoimikunta laatii toimintasuunnitelman tulevalle toimintakaudelle ja valitsee edustajansa Mikkelissä järjestettävään Lastenparlamenttiin.
Kokoontumisia järjestetään säännöllisesti kerran kuukaudessa ja niissä ideoidaan yhteistä toimintaa sekä välitunneille että eri tapahtumiin. Oppilaskuntatoiminnasta tiedotetaan koulun blogissa säännöllisesti.
Toiminnasta vastaa lukuvuonna 2013-2014 Kirsi-Marja Hamonen.

Jatkamme myös viime toukokuussa alkanutta
Taidekasvatusprojektia (Marja de Jong/AREFS taide ja kulttuuri ry). Oppilaat pääsevät tekemää taidetta taiteilija Marja de Jongin avustuksella.

Taidekasvatus vahvistaa lapsen omaa ajattelua ja mielikuvitusta sekä rohkaisee häntä toimimaan elämässään luovasti.
Leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen ja eri taiteen alueisiin liittyvä ilmaiseminen ja kokeminen ovat lapselle ominaisia tapoja toimia ja ajatella. Lapselle luonteva toiminta vahvistaa hänen hyvinvointiaan ja käsitystä itsestään
sekä lisää hänen osallistumismahdollisuuksiaan. Toimiessaan itselleen mielekkäällä tavalla lapsi myös ilmentää ajatteluaan ja tunteitaan. Kun kasvattajat toimivat ja keskustelevat yhdessä lasten kanssa sekä havainnoivat lasten
toimintaa, heille avautuu kanava lasten ajatteluun ja maailmaan. Lapselle ominaisista tavoista erityisesti taiteen tekeminen ja kokeminen ovat alueita, joissa korostuvat kasvattajien osaaminen ja pedagoginen taito.
Näillä alueilla lapsen lähellä olevien aikuisten asenteet, esimerkit ja ohjaaminen ovat ratkaisevia.


"Oppiminen ei ole keino päästä tavoitteeseen, vaan se on tavoite itsessään."
                                                                             -Robert A. Heinlein-



Hyvän kouluvuoden toivotukset sekä
iloa ja jaksamista lukuvuoteen 2013-2014!


Kirsi-Marja Hamonen

Rämälän koulun rehtori

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti